Οι πόνοι ανάπτυξης στα παιδιά οφείλονται συνήθως σε μία ομάδα παθήσεων οι οποίες ονομάζονται οστεοχονδρίτιδες. Οι πιο συχνές από αυτές εμφανίζονται στο γόνατο (νόσος των Osgood-Sclhlatter) και στην πτέρνα (νόσος Sever).

Πρόκειται για παθήσεις οι οποίες πολύ συχνά ανησυχούν τους γονείς μιας και εμποδίζουν τα παιδιά κατά τη διάρκεια διαφόρων  αθλοπαιδιών (ποδόσφαιρο, μπάσκετ κλπ.), αλλά και στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Τα τελευταία χρόνια η συμμετοχή των νέων παιδιών σε ακαδημίες διαφόρων αθλημάτων με έντονο αθλητικό πρόγραμμα έχει κάνει πολύ συχνή την εμφάνιση τέτοιων παθήσεων.

Στην περίπτωση της πτέρνας, ο πόνος εμφανίζεται στο οπίσθιο τμήμα του πέλματος λίγο ψηλότερα από την πτέρνα στο σημείο ακριβώς που καταφύεται ο τένοντας του γαστροκνημίου μυός, γνωστός και ως αχίλλειος τένοντας.

Στο σημείο αυτό το οστό εμφανίζει μια ιδιαίτερη ανατομία, κάτι που οφείλεται στην ζώνη ανάπτυξης (αυξητική πλάκα). Καθώς λοιπόν, η ζώνη ανάπτυξης δεν έχει οριστικά κλείσει (κλείνει συνήθως μετά τα 16 στα αγόρια και στα κορίτσια λίγο νωρίτερα), ο αχίλλειος τένοντας ασκεί συνεχή τάση – έλξη στο σημείο αυτό, ενεργοποιώντας πολλές φορές μία φλεγμονή. Κατά την εντατική άσκηση αυτό είναι σαφώς πιο έντονο.

 

Τα συμπτώματα είναι πόνος στην περιοχή, ευαισθησία κατά την πίεση και πολλές φορές διόγκωση της περιοχής συγκριτικά με το άλλο πόδι.

Η απλή ακτινογραφία συνήθως δεν δείχνει κάποια ιδιαίτερα ευρήματα.

Η θεραπεία είναι πολύ απλή και συνίσταται σε:

αποχή από τις δραστηριότητες, μέχρι να ηρεμήσει η φλεγμονή

Παγοθεραπεία πριν την ξεκούραση

Ανάρροπη θέση του σκέλους

-σωστό ζέσταμα καi διατατικές ασκήσεις στον γαστροκνήμιο μυ πριν από την άσκηση.

-κάποιες φορές βοηθάει και η χρήση μικρού ανυψωτικού πτέρνας

Ανεξάρτητα από τη θεραπεία η πρόγνωση είναι πάντοτε καλή και η αποκατάσταση πλήρης. Χρειάζεται ωστόσο υπομονή μιας και μπορεί να ταλαιπωρήσει ένα παιδί για αρκετό καιρό. Ως εκ τούτου τα θεραπευτικά μέτρα λαμβάνονται για αρκετό καιρό και δεν αποδίδουν πολλές φορές άμεσα.

Η συζήτηση με τον ορθοπαιδικό είναι απαραίτητη ώστε να εφαρμοστούν τα κατάλληλα μέτρα σε σχέση με την δραστηριότητα και τις απαιτήσεις κάθε παιδιού.